L’entrenament de la veu de l’actor /actriu

• el timbal FORMACIÓN
L'entrenament de la veu de l'actor /actriu
Natàlia Sellarès, actriu, mestra i professional de la veu.

La nostra mestra Natàlia Sellarès comparteix amb nosaltres la importància de l’entrenament de la veu en l’actor /actriu. Escoltem-la.

L’entrenament de la veu en la tècnica actoral està present en molts centres de formació teatral.

Però perquè és tan important que l’actor/actriu experimenti i domini específicament aquest aprenentatge?

I que li pot passar a l’actor o a qualsevol persona que vulgui expressar-se amb la veu?

Quan ens disposem a parlar, habitualment, poden aparèixer  diversos obstacles i aquests són els resultats d’hàbits adquirits que s’han convertit en automatismes vocals.

Aquests obstacles poden ser físics o psicològics;  el cas és, que  impedeixen que la veu no pugui ser d’una altra manera, la limiten i en molts casos, és tensional i aquest fet, bloqueja l’alliberament intern i expressiva de l’individu.

La veu és extremadament sensible a qualsevol sensació de malestar.

Com molt bé explica Cicely Berry, en el seu imprescindible llibre per actors i directors de teatre, ‘La voz y el actor’ (Ed.Alba-Artes Escenicas)  referint-se a l’actor/actriu:

«Las tensiones y las limitaciones provienen siempre de una falta de confianza en ti mismo;  o bien estás demasiado impaciente por transmitir o dar una imagen, o bien quieres convencer al público de algo tuyo. Toda tensión innecesaria es energía perdida. Solamente si hay un estado de apertura se podrá liberar la voz».

Per tant, la tècnica de la veu no es pot aprendre de manera aïllada sinó entrenant-la des de la vessant més personal i global de l’actor.

En l’actualitat, existeixen diferents mètodes d’entrenament vocal tan per a la veu parlada com per a la veu cantada.

Per l’aprenentatge actoral, el  Mètode Linklater, fundat per Kristin Linklater, és, al meu entendre, un mètode molt valuós i el recomanaria a qualsevol alumne de teatre o actor com a eina vocal, personal i expressiva.

L'entrenament de la veu de l'actor /actriu
Kristin Linklater.

Aquest mètode parteix de l’observació dels propis hàbits i de saber identificar  ‘què faig i com ho faig?’. És altament integrador i es basa en alliberar la veu natural des del treball físic i vocal, entre d’altres aspectes imprescindibles per l’aprenentatge actoral. (http://www.linklatervoice.com/)

Què demana l’entrenament de la veu?

Veiem doncs, que l’entrenament de la veu posa el seu punt de partida en ‘deixar de fer’, en posar atenció, en observar i prendre consciència de tot el que està succeint en el moment previ i també, durant el fet de parlar.

L’observació, el temps i la calma, la suavitat i la regularitat són els pilars fonamentals d’aquest aprenentatge. És un procés lent i molt íntim de l’individu que el  beneficia i l’enriqueix no només en el territori actoral sinó també a nivell personal i per l’alliberament intern de l’individu.

És un entrenament pràctic, físic, individual i també grupal, on es practiquen exercicis de relaxació, respiració, consciència corporal i postural, d’imaginari, exercicis musculars i exercicis textuals per  descobrir les possibilitats de la teva veu i guanyar en expressivitat; en definitiva, aconseguir que la teva veu sigui més flexible, sensible i lliure.

Natàlia Sellarès i Miquel